بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه آنچه در این صفحه میخوانید
ترمز اول: تفکر پلورالیزم دینی ( کثرت گرایی دینی )
پلورالیزم میگوید: هر یک از ادیان، برای رسیدن به خداوند متعال کافیست. نقد پلورالیسم دینی چه عیبی دارد همه ادیان را درست بدانیم چه اشکالی دارد که همه دینها را حق بدانیم محصول همه ادیان یکسان است همه ادیان ما را به خدا می رساند
فرقی نمیکند چه دینی داشته باشید! مهم این است که به خدا برسید.
خیلی از مسیحیها در دین از ما پایبندتر هستند. جمال الدین میگفت که من در غرب اسلام دیدم و نه مسلمان و در ممالک خودمان مسلمان دیدم و نه اسلام!
در ادیان مختلف اسامی عوض شدهاند و الا اصل بحثها یکی است. مثلا در اسلام خدا و محمد (صلی الله علیه و آله) و بهشت و … ولی در زرتشت اهورمزدا و ….
البته واضح است که کل این عباراتی که گفتم همگی پلورالیزم نیست ولی چون به آن مرتبط هستند یک جا مطرح کردم.
در قسمت «چرا دین» توضیحاتی در این زمینه دادم.
آنچه در آنجا گفتیم این بود که هرگز این طور نیست که نتیجه ادیان یک چیز باشد. تربیت شده ادیان مختلف خیلی با هم تفاوت دارند.
چه از حیث رفتارهای عبادی(ارتباط با خدا) و چه از حیث رفتارهای اجتماعی (ارتباط با مردم) و چه از حیث رفتارهای شخصی(ارتباط با خودشان).
سؤال ما این است که رسیدن به خدا یعنی چه؟
معیار رسیدن به خدا چیست؟
آیا صرف اینکه شخصی لباس راهب بپوشد و دم از خدا بزند و ادعای خواب و کشف و شهود کند، معنایش رسیدن به خداست؟
این ادعا یک ادعای بیدلیل است بلکه دلیلهای زیادی بر خلاف آن وجود دارد.
آیا معنا دارد دستوراتی که پر از گزارههای متناقض با یکدیگر هستند، همگی ما را به کمال برسانند؟
بله!
از آنجا که ادیان الهی اصالتا الهی هستند، در زمان ما هم، با اینکه بسیاری از معارف آنها تحریف شده است، مشترکاتی دارند ولی حکم به اتحاد مفاهیم ادیان از روی شباهتهای لفظی، رفتاری سطحی و سادهلوحانه است.
آری!
سادگی است که خدای مسیحیان را که به صورت پیرمردی در روز قیامت دیده میشود و در کُشتی گرفتن با یعقوب شکست میخورد، با خدای اسلام که بر همه چیز احاطه دارد و دل هر ذره را پر کرده است، یکی دانست.
بله! اسم هر دو خداست ولی این کجا و آن کجا؟
این مسأله در مرحله پیش از دین قابل پاسخ گویی دقیق نیست.
یعنی در مرحله پیش از دین ما نمیدانیم برای رستگار شدن صراطهای مستقیم وجود دارد یا اینکه صراط مستقیم یکی است.
بعد از اینکه به حقانیت دینی پی بردیم، یکی از سؤالات اساسی ما از دین این خواهد بود که آیا در غیر طریق شما که حق هستی، امکان رسیدن به حق هست؟ نقد پلورالیسم دینی چه عیبی دارد همه ادیان را درست بدانیم چه اشکالی دارد که همه دینها را حق بدانیم محصول همه ادیان یکسان است همه ادیان ما را به خدا می رساند
اسلام در این زمینه این چنین پاسخ میدهد:
*( إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام )*
(همانا دین نزد خدا فقط اسلام است)
*( وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرين )*
(و هر کس غیر از اسلام دینی بجوید از او هرگز قبول نخواهد شد و او در آخرت از زیان کاران خواهد بود).
لذا باید به این سؤالات به صورت پسینی(یعنی پس از ایمان به دین و با مراجعه به دین پاسخ داد).
در مرحله پیشینی هر یک از طرفین تقریبا بی دلیل هستند. صرفا استظهاراتی سلیقگی دارند!
مثلا میگویند چه عیبی دارد که همه اهل حق باشند و بتوانند به خدا برسند!
گویا تصورشان این است که اگر راههای متفاوتی برای یک فرد به سوی خدا وجود داشته باشد، محالی لازم نمیآید! پس بگوییم این گونه است!
اصولا پلورالیزم طرحی بوده که برای حل نزاعهای دینی در برخی جوامع ارائه شده است و قبل از آن عارف مسلکها برای مشروعیت دادن به طریق خود ابداع کرده بودند.
و لذا بیش از اینکه یک نظریه علمی باشد، یک نظریه کاربردی برای حل برخی از مشکلات اجتماعی است.
در کلیپی ۲ و نیم دقیقهای در این آدرس که به دلایلی در این سایت نمیگذاریم، از زاویه دیگر «پلورالیزم دینی» رد شده است.
اگر این مسأله برایتان به صورت جدیتری مطرح است، توصیه میکنم این نوشته و این نقدها و این مقاله را مطالعه کنید.
سبحان ربک رب العزة عما یصفون و سلام علی المرسلین و الحمد لله رب العالمین نقد پلورالیسم دینی چه عیبی دارد همه ادیان را درست بدانیم چه اشکالی دارد که همه دینها را حق بدانیم محصول همه ادیان یکسان است همه ادیان ما را به خدا می رساند