بسم الله الرحمن الرحیم

کسب و کار یکی از حوزه‌های اصلی زندگی است و افراد زیادی در مراحل مختلف مرتبط با یک کسب و کار دچار مشکلات و معضلاتی هستند.

شاید شما هم در مسیر راه اندازی کسب و کار مسائل و مشکلات متنوعی را تجربه کرده باشید. به صورت کلی می‌توان مجموعه مسائل کسب و کار را در مراحل زیر خلاصه کرد:

  1. انتخاب کسب و کار مطلوب
  2. هدف گذاری و برنامه ریزی
  3. راه اندازی و اجرا
  4. مدیریت کسب و کار
  5. توسعه کسب و کار

مجموعه‌های زیادی به حل مسائل مرتبط به این حوزه‌ها پرداخته‌اند و آنچه ما را به این سو کشانده است، حل چند مسأله‌ای در این حوزه است که کمتر به آن پرداخته شده است.

مسأله اول: مدیریت منابع انسانی

آیا تا به حال به این سؤال فکر کردید که چرا هر جا مدیری را مشاهده می‌کنیم، به دنبال نیروی انسانی است و از آن سو، تا دلتان بخواهد، نیروی انسانی تحصیل کرده و روی زمین مانده و بیکار داریم؟! به نظر شما حلقه مفقوده کجاست؟!

پاسخ در یک کلمه نهفته است: «کارآمدی»!

یکی از بحران‌های اصلی کسب و کارهای امروزی، نیروی انسانی «کارآمد» است و همه سازمان‌ها و مجموعه‌ها به دنبال نیروی انسانی «کارآمد» هستند.

با توجه به این مسأله از طرفی مدیران و مسئولین، باید برای استخدام نیروهای جدید و همچنین بهره‌وری بیشتر نیروهای موجود، به دنبال برنامه‌هایی برای «کارآمد سازی» نیرو باشند و از سوی دیگر، افرادی که به دنبال استخدام یا بالا رفتن رتبه در محل کاری یا راه اندازی یک کسب و کار یا توسعه کسب و کار خود هستند، باید به دنبال افزایش توانمندی و «کارآمدی» خود باشند، تا بتوانند ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کنند که به دنبال آن سطح در آمدی و اجتماعی خود را ارتقاء بخشند.

مسأله دوم: مدیریت کسب و کارهای فرهنگی

متأسفانه تلقی رایجی در کشور وجود دارد که پیش برد مسائل فرهنگی نیازمند بودجه و هزینه است و کمتر به ظرفیت درآمدزایی فوق العاده این حوزه توجه می‌شود و کمتر راه و رسم آن برای حتی متخصصین کارآفرینی و پشتیبانی کسب و کار روشن است.

مسأله سوم: جامعیت نگرشی

یکی از چالش‌های اساسی در حوزه پشتیبانی کسب و کار، نگاه تک بُعدی و محدود به انسان است، به عنوان نمونه، آنچه برای پشتیبان مهم است، افزایش درآمد مراجع است و کمتر به آثار سیستمی راهبردها و راهکارهای داده شده در مراجع توجه می‌شود و این مسأله علاوه بر ایجاد مشکلاتی در مراجع، مسیر استفاده از بسیاری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فردی یا محیطی مراجع را مسدود می‌کند.

مسأله چهارم: جامعیت روش حل مسأله

بسیاری از روش‌های حل مسأله کسب و کاری موجود، از جنس «قالبی» است. یک قالب دارند که در تلاشند برای همه مراجعین، همان قالب را قالب کنند! و این مسأله تا حد قابل توجهی اقتضاءات و لوازم کسب و کار خاص را نادیده می‌گیرد.

راهکار ما

به دنبال این مسائل، ما سعی کرده‌ایم به سبکی برای حل مسأله کسب و کار برسیم که از طرفی، با محوریت افزایش کارآمدی باشد و از طرفی با بهره‌گیری از تجربیات کسب و کارهای فرهنگی موفق و همچنین تفکر و بررسی این جنس کسب و کارها و اقتضاءات آن‌ها، به ایده‌های متنوع برای راه‌اندازی و مدیریت و توسعه این کسب و کارها دست یافته‌ایم.

علاوه بر این به دلیل نگاه تربیتی و تشکیلاتی و سیستمی، نگرش جامعی نسبت به مراجع داریم که فقط مسأله کسب و کار مراجع را به هر قیمتی، حل نکنیم بلکه با نگاه سیستمی کمک به حل مسأله کسب و کاری هماهنگ با سائر ابعاد انسانی زندگی بپردازیم.

علاوه بر این روش طراحی شده، برای حل مسأله کسب و کاری، روشی جامع است که از سویی لوازم و اقتضاءات کسب و کارهای گوناگون را در اصل کار لحاظ می‌کند و علاوه بر این ترکیبی از ابزارهای مختلف تعامل با مراجع، از قبیل کوچینگ و منتورینگ و مشاوره و آموزش است که متناسب با نیاز و مسأله مخاطب درصد استفاده از این ابزارها و و روش‌ها متفاوت است و این ترکیب در نوع خود بسیار بدیع است.

سبحان ربک رب العزة عما یصفون و سلام علی المرسلین و الحمد لله رب العالمین